WITHSTANDING THE SHATTER OF ORIGINS
Solo exhibition


Kunsthaus Essen, DE, 2009


Installation detail, UV lamp, passiflora plant, pinhole camera, water container with water collected outdoors


Installation view, mould of room in latex

Installation detail, lamp connected to outdoor flag


Installation detail, latex mould of room 

Installation detail, passiflora plant, pinhole camera


Installation detail, latex mould of room , monitor, rack, latex objects

Handout written by Uwe Schramm
DE/
Die Installation der norwegischen Künstlerin Andrea Bakketun besteht aus Videofragmenten, Klängen und kinetischen Skulpturen. Integriert in die aus Kautschuk-Objekten, Fundstücken, Fotografien und bewegten. Bildern bestehende Raumarbeit werden Naturkräfte, die die intime Wunderkammer wie eine Forschungsstation erscheinen lassen, wo ausführliche Recherchen und Experimente über das verborgene Wesen des Lebens und der Dinge stattfinden. 
Das zentrale Objekt innerhalb der Installation ist der in Latex gegossene Abdruck eines Raumes, der eine eigenständige Seele zu besitzen scheint und durch den von ihm ausgehenden Duft der Raum und die Sinne des in ihm befindlichen Betrachters füllt mit einer Vielzahl unterschwellig aufkeimender Assoziationen. Leer und verlassen zugleich, wirkt die Raumhülle wie das materialisierte Echo einer bereits vergangenen Wirklichkeit. Die fragilen Wände erinnern an menschliche oder tierische Hautfetzen, die grob zusammengenäht wurden. Bereits der bloße Anblick evoziert Anziehung und Abstoßung zugleich. Eine Videokamera filmt eine Kletterpflanze mit ihrem für das bloße Auge kaum wahrnehmbaren Drang, sich in der Umgebung Ankerpunkte zu suchen und sich an ihnen festzuhaken. Die bildnerischen Kräfte der Natur werden mit fast wissenschaftlicher Akribie aufgezeichnet, untersucht und mit einfachsten Versuchsanordnungen sichtbar gemacht. Alles ist übertragbar auf die menschliche Existenz, die mit Andrea Bakketuns eindrucksvoller Installation eine poetisch vieldeutige Reflexionsebene
findet.

EN/
The installation made by Norwegian artist Andrea Bakketun consists of video fragments, sound and kinetic sculpture. Integrated in the installed work is rubber objects, found objects, photos and moving image, constituting which are being moved by natural forces that seem to intimate the Wunderkammer as a research station, where extensive research are being held on the hidden  nature of life and things.
The central object in the installation is a mould of a room which seems to possess an independent mind, and by the smell emanating from it, the space and the experience of the viewer contained within it, is filled with a variety of emerging sublime associations. Empty, while leaving the skin of the interior looking like the echo of an already materialized past reality. The fragile walls are reminiscent of human or animal skin fragments, which are roughly stitched together. Already
the mere sight evokes both attraction and repulsion. A video camera captures a climbing plant, showing the plants search for anchor points to cling to, a movement almost imperceptible to the naked eye. The plastic forces of nature are recorded and investigated with almost scientific precision, and with the simplest experimental arrangements made visible. Everything is transmissible to human existence, which with Andrea Bakketuns impressive installation finds a poetic and
ambiguous reflection plane.

photo: Stephan von Knobloch and private
Mark